BOX Grigorija Kozincewa :
Kwiecień 2012
1. Hamlet
reż. G. Kozincew, 1964, 2 odcinki
Dwuodcinkowa daptacja jednej z największych tragedii Wiliama Shakespeara na podstawie tłumaczenia Borysa Pasternaka. Mimo tego, że sztuka była wielokrotnie przekładana na język filmu, interpretację Kozincewa uważa się za najlepszą. Być może właśnie dlatego, że nie jest to po prostu sztuka teatralna pokazana na ekranie. Jest to pełnowymiarowy film, stworzony z zachowaniem wszystkich środków artystycznych przyjętych dla tej dziedziny sztuki. Olbrzymią rolę w filmie odgrywa muzyka Dymitra Szostakowicza, która wyraża o wiele więcej niż słowa. Momentami można by mieć wrażenie, że niejako bez konsultacji z reżyserem realizuje swoją wizję i kreacje postaci.
Wizje te są przedstawione w niezwykle plastycznej, malarskiej oprawie, z dopracowanymi nawet najmniejszymi szczegółami.
2. Don Kichot
reż. G. Kozincew, 1957
Adaptacja opowiadania Jewgienija Szwarca o tym samym tytule na motywach powieści Miguela De Cervantesa.
Don Kichot natchniony historiami o rycerzach postanawia wyruszyć w świat w poszukiwaniu damy swojego serca. W otoczeniu zostaje to odebrane jako działanie bezmyślne i śmieszne, ludzie kpią z niego. Mimo tego Kichot zachowuje wiarę w ludzi i ich wrodzoną dobroć.
3. Król Lear
reż. G. Kozincew, 2 odcinki, 1970
Dwuodcinkowa ekranizacja tragedii Wiliama Shakespear’a na podstawie tłumaczenia Borysa Pasternaka.
Kozincew dość nietypowo podchodzi do tego tematu. Stara się jak najbardziej odteatralizować sztukę. I po raz kolejny w przypadku sztuki teatralnej używa typowo filmowych środków przekazu.