Retrospektywa filmów Andrieja Tarkowskiego
Andriej Tarkowski, syn wybitnego rosyjskiego poety, Arsienija Tarkowskiego, urodził się 4-go kwietnia 1932 roku w wiosce
Zawraże w okręgu Iwanowskim. W latach 1951-1952 studiował arabistykę w Moskiewskim Instytucie Orientalistycznym. W 1960 roku
zakończył naukę na Wydziale Reżyserii WGIKa (Wszechradzieckiego Państwowego Instutu Kinematografii), gdzie pobierał nauki w
klasie Michaiła Romma. Po zakończeniu edukacji rozpoczął pracę w największej rosyjskiej wytwórni filmowej „Mosfilm”.
Światową sławę przyniósł Tarkowskiemu już jego pierwszy pełnometrażowy film „Dziecko wojny”, na podstawie wojennego opowiadania
W. Bogomołowa „Iwan”, który otrzymał wiele prestiżowych nagród filmowych. W następnych latach filmy Tarkowskiego od razu stawały
się znaczącymi wydarzeniami kulturalnymi kraju, w znaczący sposób wpływając na duchowy rozwój rosyjskiego społeczeństwa.
Oddzielny temat w twórczości Tarkowskiego stanowią filmy zrealizowane na motywach książek wybitnych pisarzy gatunku fantasy -
Stanisława Lema i braci Strugackich: „Solaris” i „Stalker”. Tarkowski rozpatrywał je z filozoficznego punktu widzenia nadając im
w ten sposób nowe, oryginalne znaczenia. Pomiędzy pracą nad tymi dwoma filmami, reżyser zrealizował autobiograficzny obraz
„Zwierciadło”.
Andriej Tarkowski zrealizował również dwa przedstawienia teatralne: w 1972 roku na podstawie sztuki W. Szekspira w Moskiewskim
Teatrze im. Lenińskiego Komsomołu wyreżyserował „Hamleta”, a w 1983 roku na scenie londyńskiego Covent Garden wystawił
puszkinowskiego „Borysa Godunowa”.
W 1982 roku reżyser wyjechał do Włoch, gdzie nakręcił film „Nostalgia” z Olegiem Jankowskim w głównej roli rosyjskiego poety,
który zmarł we Włoszech z tęsknoty za ojczyzną. Temat osobistego dramatu najpełniej znalazł swój wyraz w obrazie „Ofiarowanie”,
ostatnim filmie Tarkowskiego, zrealizowanym w Szwecji.
Ostatnich kilka lat życia Andriej Tarkowski spędził na Zachodzie. Zmarł 29 grudnia 1986 roku. Na pogrzebie, który odbył się
w cerkwi Aleksandra Newskiego w Paryżu, obecny był tłum wielbicieli reżysera, wśród których znalazł się Mścisław Rostropowicz
pożegnalnie grający na wiolonczeli bachowską „Sarabandę”. Tarkowski został pochowany na cmentarzu rosyjskich emigrantów w
Sainte-Genevieve-des-Bois.
Sądzę, że Festiwal Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Warszawą” jest dziś aktualny, jak nigdy przedtem. Mam głęboką nadzieję,
że wypełni on swoją szlachetną misję i przyczyni się do wzajemnego zrozumienia pomiędzy naszymi narodami.
Jestem szczęśliwa, że w ramach Festiwalu odbędzie się retrospektywa filmów mojego brata, reżysera Andrieja Tarkowskiego.
Na myśl przychodzą mi odległe lata 50-te, kiedy to studenci Państwowego Instytutu Kinematografii zdobyli w tych mrocznych
czasach możliwość zapoznania się z dziełami klasyków polskiej kinematografii: Andrzeja Wajdy, Jerzego Kawalerowicza, Andrzeja
Munka i innych mistrzów. Filmy te wstrząsnęły przyszłym reżyserem Tarkowskim. Pamiętam, jak opowiadał mi scenę finałową filmu
„Popiół i diament” – scenę śmierci bohatera filmu, w którego znakomicie wcielił się Zbigniew Cybulski. Wydaje mi się, że polskie
kino końca lat 50-tych miało decydujący wpływ na kształt i stylistykę pierwszego filmu Tarkowskiego „Dziecko wojny”.
W centrum dorobku artystycznego Andrieja Tarkowskiego stoi film „Zwierciadło”, który łączy pierwszy etap jego twórczości z
ostatnim. Odkrył on nowy artystyczny świat reżysera, u podstawy którego leży tajemnica nadająca jego filmom specyficzne napięcie.
Bohaterowie trzech ostatnich filmów, obdarzeni czystością pomysłów, niosą odpowiedzialność za to, co dzieje się na świecie…
Z całej duszy dziękuję organizatorom Festiwalu i retrospektywy Andrieja Tarkowskiego, jednocześnie życząc powodzenia Sputnikowi
i jego uczestnikom!
Marina Tarkowska
Bardzo się cieszę, że w Polsce odbywa się Festiwal „Sputnik nad Polską”, poświęcony rosyjskiej kinematografii. Czuję się
podwójnie szczęśliwy, że obejmuje on retrospektywę filmów Andrieja Tarkowskiego.
Jako szkolny kolega Andrzeja, w ciągu swojego życia byłem świadkiem cudu, który polegał na przemianie zagadkowego, przy pierwszym
kontakcie, studenta Andrieja Tarkowskiego, w znaczącą postać światowego kina. Jego twórczość wynikała ze zdolności przeciwstawienia
się życiowym trudnościom, wytrwałości i wysokich wymagań wobec samego siebie.
W dzisiejszej Rosji jego twórczość jest bardzo ceniona oraz badana na najgłębszych i nieoczekiwanych poziomach ludzkiej
świadomości, na przykład w znakomitej analizie Dmitrija Sałynskiego „Kinohermeneutyka Tarkowskiego”. Filmy, powstałe kilkadziesiąt
lat temu, do dziś rozpalają duszę i świadomość widza. W rankingach przygotowywanych przez studentów Instytutu Kinematografii filmy
Tarkowskiego zajmują najwyższe miejsca.
Jestem pewien, że retrospektywa odniesie wśród widzów sukces, a filmoznawcy zdobędą nowe i nieoczekiwane impulsy do rozmyślań na
temat twórczości Tarkowskiego.
Aleksandr Gordon
Reżyser, członek Związku Filmowców
Zabójcy
Reżyser: Andriej Tarkowski, Aleksandr Gordon
Scenarzysta: Andriej Tarkowski
Rok produkcji: 1958
Czas trwania: 21 min.
Obsada: Julij Fajt, Aleksandr Gordon, Walentyn Winogradow, Wadim Nowikow, Jurij Dubrowin, Andriej Tarkowski, Wasilij
Szukszyn
Film krótkometrażowy
Film "Zabójcy" powstał na odstawie prozy Ernesta Hemingwaya. To pierwszy film Andrieja Tarkowskiego. Został on zrealizowany
jako swoista raca zaliczeniowa studentów Uniwersytetu Kinematografii. Profesor Romm zlecił swym studentom nakręcenie dramatu
we wnętrzach, wykorzystując małą grupę aktorów. Późniejszy twórca "Stalkera", wraz ze swoim kolegą i koleżanką z uczelni,
podzielił film na trzy części, a główną sceną uczynił ujęcie w kafejce przedstawiające dwóch tytułowych zabójców czekających
na swoje ofiary. W pierwszej scenie filmu rolę pobitego boksera gra przyszły reżyser Wasilij Szukszyn. „Zabójcy” to jeden z
trzech filmów dokumentalnych, zrealizowany przez Tarkowskiego podczas studiów.
Mały marzyciel
Reżyser: Andriej Tarkowski
Scenariusz: Andriej Tarkowski, Andriej Konczałowski
Kompozytor: Wiaczesław Owczinnikow
Rok produkcji: 1961
Czas trwania: 46 min.
Obsada: Igor Fomczenko, Władimir Zamanski, Natalia Archangielskaja, Marina Adżubiej, Jura Brusser, Sława Borisow, Sasza
Witosławskij, Sasza Ilin, Ludmiła Siemienowa, Antonina Maksimowa
Nagrody:
- Pierwsza nagroda w konkursie filmów studenckich w Nowym Jorku.
Praca dyplomowa, film krótkometrażowy
Prosta historia, rozgrywająca się w przeciągu kilku godzin na podwórku starego, moskiewskiego domu. Na czwartym piętrze
mieszka siedmioletni chłopczyk, który uczy się gry na skrzypcach. Codziennie rano „muzyk” - tak nazywają go miejscowi
łobuzy - ma przed sobą trudne zadanie – przejść obok nich przez podwórko i obronić się przed ich zaczepkami. Tym razem
nasz bohater ma szczęście: trwają roboty drogowe. Operator walca staje w obronie chłopczyka. Tak zaczyna się przyjaźń
dwóch mężczyzn - dorosłego i małoletniego. Przyjaźń, trwająca zaledwie pół dnia, z zazdrością śledzona będzie przez
dziewczynę z sąsiedniego – żółtego – walca…
Dziecko Wojny
Reżyser: Andriej Tarkowski
Scenariusz: Michaił Papawa, Władimir Bogomołow
Kompozytor: Wieczesław Owczinnikow
Rok produkcji: 1962
Czas trwania: 96 min.
Obsada: Nikołaj Burlajew, Walentin Zubkow, Jewgenij Żarikow, S. Kryłow, Nikołaj Grińko, Dmitrij Miliutenko, Walentina
Maljawina, Irma Rausz- Tarkowska, Andriej Konczałowski, Iwan Sawkin, Władimir Marenkow, Wiera Mituricz.
Nagrody:
1962 - "Złoty Lew" na XXIII MFF w Wenecji (razem z filmem „Kronika Rodzinna”, reż. Valerio Zurlini)
1962 - Główna nagroda na VI MFF w San Francisco
1963 - Główna nagroda na V MFF w Acapulco oraz kilkanaście innych nagród
1970 - Dyplom specjalny na MFF w Karłowych Warach
- i inne (ponad 15 nagród)
Tarkowski o filmie:
„W „Dziecku wojny” starałem się przeanalizować stan człowieka, na którym odcisnęło się piętno wojny… Wszystko, co jest
właściwe wieku Iwana, nieodwracalnie zniknęło z jego życia, a miejsce tego co utracił, zastąpiło doświadczenie wojny, które
skoncentrowało się w nim z nieprawdopodobną siłą”.
Film powstał według powieści W. Bogomołowa „Iwan”, której narratorem jest młody porucznik. Fabuła składa się z kilku
przypadkowych spotkań z Iwanem – dwunastoletnim wywiadowcą, którego wszyscy bliscy zginęli podczas wojny. Film Tarkowskiego
zrealizowany został odwrotnie niż wynika to z chronologii utrzymanej w powieści: to nie Iwan ukazywany jest oczami porucznika,
a porucznik i wojna - są widziani oczami Iwana. Wojna pozbawiła chłopczyka matki, przez co zostaje on opętany nienawiścią do
wroga i pragnieniem zemsty. Jedynie sny zwracają Iwanowi odebrane mu dzieciństwo.
Andriej Rublow
Reżyser: Andriej Tarkowski
Scenariusz: Andriej Tarkowski, Andriej Michałkow- Konczałowski
Kompozytor: Wieczesław Owczinnikow
Rok produkcji: 1966
Czas trwania:185 min.
Obsada: Anatolij Sołonicyn, Iwan Łapikow, Nikołaj Grinko, Nikołaj Siergiejew, Irma Rausz, Nikołajew Burlajew, Jurij Nazarow,
Jurij Nikulin, Rołan Bykow, Michaił Kononow, Nikolaj Grabbe
1969 – Nagroda FIPRESSI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) na XXII MFF w Cannes (pokaz pozakonkursowy)
1970 – Nagroda Leona Moussinaca przyznawana przez francuskich krytyków filmowych dla najlepszego filmu zagranicznego
pokazywanego we Francji w 1969 roku
1970 – Nagroda „Kryształowa Gwiazda” przyznana przez Francuską Akademię Filmową dla Irminy Rausz (Tarkowskiej) w kategorii
„Najlepsza aktorka zagraniczna”
1973 – Nagroda „Syrenka Warszawska” dla najlepszego filmu zagranicznego na festiwalu Lubuskie Lato Filmowe w Łagowie
1973 – Dyplom honorowy MFF w Belgradzie
1973 – Główna nagroda MF Filmów o Sztuce i Filmów Biograficznych o Artystach w Azolo
Tarkowski o filmie:
„Naród rosyjski wierzył w swoja siłę i ostateczne wyzwolenie. Tę właśnie wiarę i przeczucie nadchodzących zmian wyraził w
swej twórczości Rublow. On przewidział poranek kiedy jeszcze kiedy trwała ciemna noc. Według mnie, to właśnie na tym polega
rola artysty.”
Historyczne tło filmu stanowi XV-wieczna Rosja widziana oczyma pielgrzymującego mnicha Rublowa. Jest to czas wewnętrznego
rozbicia państwa rosyjskiego i konfliktów pomiędzy Wielkimi Księciami. Jednak nie to stanowi główny temat filmu, którego
wymowa jest głęboko filozoficzna. Na przykładzie wielkiego rosyjskiego twórcy ikon – Andrzeja Rublowa, reżyser rozpatruje
odwieczny konflikt pomiędzy artystą a władzą…
Solaris
Reżyser: Andriej Tarkowski
Scenarzysta: Fridrich Gorensztejn, Andriej Tarkowski
Kompozytor: Eduard Artiemjew
Rok produkcji: 1972
Czas trwania: 169 min.
Obsada: Natalia Bondarczuk, Donatas Banionis, Juri Jarwet, Władysław Dworżeckij, Nikołaj Grińko, Anatolij Solonicyn,
Sos Sarkisian, Olga Barnet
Nagrody:
1972 - Nagroda specjalna i Nagroda Jury Ekumenicznego na MFF w Cannes
1972 - Nagroda na XXVIII MFF w Karłowych Warach
1973 - Nagroda za najlepszą rolę żeńską dla Natalii Bondarczuk na IX MF w Panamie
Tarkowski o filmie:
„Swoim filmem chciałem udowodnić, ze problem kręgosłupa moralnego, moralnej czystości, przenika całe nasze życie, przejawia
się nawet w takich obszarach, które na pierwszy rzut oka nie są z nią związane – na przykład podbój kosmosu czy badanie świata
obiektywnego”.
Solaris – planeta, która materializuje obraz tych, z kim nie jesteśmy w stanie się rozstać w swoich myślach, uczuciach,
życzeniach, bez względu na to, jakiego rodzaju są to uczucia: czy to miłość, żal, czy poczucie winy. Solaris nie więzi, ale
i nie wypuszcza swoich gości, wciela jedynie w życie to, z czym nigdy nie będzie się w stanie rozstać. W dużej mierze film
stanowi połączenie fantastyki z rozmyślaniami o kosmosie, Ziemi, człowieku, sumieniu, życiu, śmierci i odpowiedzialności przed
przyszłością.
Zwierciadło
Reżyser: Andriej Tarkowski
Scenariusz: Aleksandr Maszyrin, Andriej Tarkowski
Kompozytor: Eduard Artiemjew
Rok produkcji: 1974
Czas trwania: 108 min.
Obsada: Margarita Tieriechowa, Anatolij Solonicyn, Nikołaj Grińko, Ignat Danilcew, Filipp Jankowskij, Alla Demidowa,
Łarisa Tarkowskaja, Jurij Nazarow, Oleg Jankowskij
Nagrody:
1980 - Nagroda „David di Donatello” dla najlepszego zagranicznego filmu prezentowanego we Włoszech
Tarkowski o filmie:
„W „Zwierciadle” chciałem opowiedzieć nie o sobie, a o swoich uczuciach, związanych z bliskimi mi ludźmi, o moich wzajemnych
relacjach z nimi, o wiecznym żalu do nich i o swoim niespełnieniu w stosunku do nich – o uczuciu długu, którego nigdy nie zdołam
spłacić”.
Film stanowi opowieść o pokoleniu, którego młodość przypadła na okres okrutnych lat wojny i trudnych powojennych czasów
stalinowskich represji. Reżyser poświęcił ten obraz matce, która samotnie wychowała dwoje dzieci. W fabule filmu przeplatają
się epizody z różnych okresów życia bohatera – od wczesnego dzieciństwa, przez dojrzewanie, aż po dojrzałość. Ze względu na
kalejdoskopowy styl opowieści krytycy często określali ten film jako „odłam potłuczonego lustra”.
Stalker
Reżyser: Andriej Tarkowski
Scenarzysta: Arkadij Strugacki, Boris Strugacki
Kompozytor: Eduard Artiemjew
Rok produkcji: 1979
Czas trwania: 163 min.
Obsada: Alisa Frejndlich, Aleksandr Kajdanowskij, Anatolij Solonicyn, Nikołaj Grińko, Natasza Abramowa, Fajme Jurna
Nagrody:
1980 – MFF w Cannes: Nagroda specjalna jurorów, Nagroda FIPRESCI, Nagroda Jury Ekumenicznego
1980 - David di Donatello - specjalna nagroda „Luchino Visconti” dla reżysera Andrieja Tarkowskiego
1981 - Nagroda FIPRESCI na MFF filmów naukowo-fantastycznych w Madrycie(Hiszpania)
1081 - Nagroda krytyki na MFF w Trieście (Włochy)
Tarkowski o filmie:
„Najważniejszym było dla mnie pokazać w tym obrazie te specyficzne cechy, które rodzą się w duszy każdego człowieka i stanowią
o jego wartości. Pomimo tego, że pozornie bohater ponosi klęskę, w rzeczywistości wygrywa to, co najbardziej wartościowe - wiarę
i poczucie obecności w duszy tego, co dla człowieka najważniejsze”.
W obrazie tym, zrealizowanym na motywach powieści Braci Strugackich „Piknik na skraju drogi”, akcja toczy się w bliżej
nieokreślonej zamkniętej Strefie. Podobno istnieje tam komnata, która spełnia marzenia. W podróż do komnaty udaje się modny
Pisarz i poważany Profesor – każdy z nich ma swoje powody, o których woli jednak nie mówić. Ich przewodnikiem staje się
tajemniczy Stalker – „ni to jurodiwy, ni to apostoł nowej wiary”… Obraz do dzisiaj uznawany przez koneserów za jeden z
najwspanialszych filmów w historii światowego kina.
Nostalgia
Reżyser: Andriej Tarkowski
Scenarzysta: Andriej Tarkowski, Tonino Guerra
Kompozytor: Giuseppe Verdi, Ludwig van Beethoven, Richard Wagner, Claude Debussy
Rok produkcji: 1983
Czas trwania: 127 min.
Obsada: Oleg Jankowski, Domiziana Giordano, Erland Josephson, Patrizia Terreno, Delia Boccardo, Laura de Marchi, Milena Vukotic,
Alberto Canepa
Nagrody:
1983 - Nagroda za twórczość dla reżysera na MFF w Cannes
1983 - Nagroda FIPRESCI na MFF w Cannes
1983 - Nagroda Jury Ekumenicznego na MFF w Cannes
Tarkowski o filmie:
„Pragnąłem opowiedzieć o rosyjskiej nostalgii – typowym dla naszej nacji stanie duszy, który ogarnia nas, Rosjan, kiedy jesteśmy
daleko od ojczyzny. W tym widziałem swój patriotyczny dług, tak jak ja sam go czuję i rozumiem. Chciałem opowiedzieć o,
podobnej do losu, więzi Rosjan ze swymi narodowymi korzeniami, ze swoją przeszłością i kulturą, ziemią, przyjaciółmi i krewnymi,
o głębokiej więzi, od której nie mogą się odciąć przez całe swoje życie - gdzieżby nie rzucił ich los…”
Rosyjski pisarz Andrzej Gorczakow podróżuje po Włoszech w poszukiwaniu śladów kompozytora Pawła Sosnowskiego, który kiedyś
odwiedził te strony. Poszukiwania informacji o emigracyjnym życiu muzyka zbliżają go tłumaczki, Judzeni, która przy pomocy
tomu wierszy Asenija Tarkowskiego, bezskutecznie próbuje poznać przyczynę smutku swego rosyjskiego przyjaciela. Wkrótce
Gorczakow zaczyn rozumieć, że historia muzyka – to po części także jego osobista historia: we Włoszech czuje się obcy, ale
sytuacja sprawia, że już nie może wrócić do domu. Bohater popada w odrętwienie a jego tęsknota za ojczyzną przeradza się w
prawdziwą chorobę duszy…
Ofiarowanie
Reżyser: Andriej Tarkowski
Scenarzysta: Andriej Tarkowski
Kompozytor: Watazumido Szuso, muzyka J. S. Bacha, szwedzka muzyka ludowa
Rok produkcji: 1986
Czas trwania: 153 min.
Obsada: Erland Josephson, Susan Fleetwood, Allan Edwall, Gudrun Gisladottir, Sven Wolter, Filippa Franzen
Nagrody:
1986 - Grand-Prix - Andriej Tarkowski, Nagroda dla operatora - Sven Nykvist, Nagroda FIRESCI - Andriej Tarkowski, Nagroda Jury
Ekumenicznego - Andriej Tarkowski na MFF w Cannes
1988 - Najlepszy film nieanglojęzyczny, Brytyjska Akademia Sztuk Filmowych i Telewizyjnych
Rodzina profesora zamieszkuje w Szwecji. W filmie występuje zaledwie kilka postaci: Aleksandr – profesor, niegdyś zajmujący
się aktorstwem, jego żona, ich synek, filozof- listonosz oraz służąca podobna do wiedzmy. W dzień urodzin Aleksandra zostaje
ogłoszony alarm ostrzegający przed eksplozją atomową. Aleksandr zawiera umowę z Bogiem… Co trzeba poświęcić, żeby uratować
świat od nadchodzącej katastrofy? Swój majątek, styl życia, a może swoje życie? Co złoży bohater w ofierze Bogu, jeżeli ten
oczywiście istnieje?!
„Film specjalnie został zrealizowany w taki sposób, aby mógł być odczytywany na różne sposoby”- pisał o nim sam Tarkowski.