Retrospektywa filmów Wasilija Szukszyna

35-lecie śmierci Wasilija Szukszyna (1919-1974)
Wasilij Szukszyn był jednym z najbardziej charakterystycznych i charyzmatycznych aktorów epoki kina radzieckiego. Nie przypominał w niczym amanta, a jednak, gdy pojawiał się na ekranie, przyprawiał kobiety o szybsze bicie serca. 2 października minęła trzydziesta piąta rocznica jego śmierci. Gdyby nie choroba, z powodu której odszedł zdecydowanie zbyt wcześnie, obchodziłby w tym roku osiemdziesiąte urodziny.
Biografia Wasilija Makarowa Szukszyna to znakomity materiał na film. On sam miał zresztą tego świadomość, dlatego często – jako pisarz, scenarzysta i reżyser – sięgał po wątki z własnego życia. Urodzony w chłopskiej rodzinie w Kraju Ałtajskim na południu Syberii, bardzo wcześnie doświadczył na własnej skórze „dobroci” systemu komunistycznego. W wieku czterech lat stracił ojca, rozstrzelanego przez enkawudzistów podczas prowadzonej na rozkaz Stalina kolektywizacji. Po osiągnięciu pełnoletniości długo szukał własnej drogi. Uczył się w technikum samochodowym, pracował jako ślusarz i traktorzysta w kołchozie, odbył służbę wojskową w marynarce wojennej, a po demobilizacji i uzupełnieniu edukacji został nawet nauczycielem i dyrektorem wiejskiej szkoły. Mając ćwierć wieku na karku, podjął najważniejszą decyzję w swoim życiu – porzucił rodzinne strony i dzięki pomocy finansowej matki, która sprzedała w tym celu krowę, kupił bilet kolejowy do Moskwy. Sześć lat później został absolwentem wydziału reżyserskiego Wszechradzieckiego Państwowego Instytutu Kinematografii. Miał już wtedy na koncie swą pierwszą główną rolę w dramacie Marlena Chucyjewa „Bądź moim synem” (1958). W 1964 roku zadebiutował natomiast jako reżyser romantycznej komedii „Jest taki chłopak”.
Kolejne obrazy, w których grał i które reżyserował, bezsprzecznie przekonywały o wielkim talencie Szukszyna. Podejmował ważkie tematy społeczne – na przykład w „Waszym synu i bracie” (1966) czy słynnej „Kalinie czerwonej” (1973); nie stronił też jednak od komedii, jak chociażby w „Pogwarkach” (1972), które uważał zresztą za swój najlepszy film. Bliska była mu tematyka wojenna. Stąd udział w legendarnym „Komisarzu” (1967) Aleksandra Askoldowa, współpraca scenariuszowa przy „Powrocie z frontu” (1971) Nikołaja Dubienki i wreszcie znacząca rola w epopei Siergieja Bondarczuka „Oni walczyli za ojczyznę” (1975). W czasie do zdjęć do ostatniego z filmów zmarł z powodu choroby wrzodowej żołądka, która nękała go już od czasu służby wojskowej. Pozostała pamięć o wybitnym twórcy i sporo jego literackich tekstów – scenariuszy, opowiadań i powieści – po które sukcesywnie sięgają kolejne pokolenia reżyserów. Wystarczy wspomnieć dramat Giermana Ławrowa i Stanisława Lubszyna „Wezwij mnie w świetlistą dal” (1977) czy też nakręcone dla telewizji „Opowiadania Szukszyna” (2002-2004) Arkadija Sirienki. Może znajdzie się kiedyś twórca, który spełni niezrealizowane marzenie Wasilija Makarowa i, w oparciu o jego powieść „Przyszedłem dać wam wolność” (1971), nakręci wielki historyczny fresk o Stiepanie Razinie.
Sebastian Chosiński

Jest taki chłopak
Gatunek: Komedia
Reżyser: Wasilij Szukszyn
Scenarzysta: Wasilij Szukszyn
Rok produkcji: 1964
Czas trwania: 101 min.
Obsada: Leonid Kurawliow, Bella Achmadulina, Anastasija Zujewa, Arkadij Trusow, Radion Nachapietow, Boris Romanow, Wiktor Filippow

Nagrody:
1964 - Nagroda Główna „Złoty Lew” na MFF w Wenecji
1964 - Nagroda za najlepszą komedię na WFF

Film na motywach opowieści Wasilija Szukszyna o zwykłym kierowcy z Ałtaju Paszkie Kolokolnikowie. Ten beztroski, zakochany w życiu chłopak pewnego dnia, ryzykując własnym życiem zapobiega wybuchowi cysterny z benzyną. Postać Paszki jest jednocześnie zabawna i wzruszająca do łez. Uwielbiający śmiać się, zdawałoby się trzpiotowaty, chłopak, kiedy trzeba jest zdolny do niezwykle bohaterskich czynów.
„Przepiękny, żywy i błyskotliwy film” – Bella Achmadulina.
„Chciałam nakręcić film o pięknie serca człowieka, które jest stworzone aby czynić dobro. Jeżeli istnieje coś, co naprawdę potrafimy i na czym się znamy, to są to dobre uczynki. Paszka jest pełen humoru właśnie dlatego, że ma dobre serce.” – Wasilij Szukszyn (1965)


Wasz syn i brat
Gatunek: Powieść filmowa
Reżyser: Wasilij Szukszyn
Scenarzysta: Wasilij Szukszyn
Rok produkcji: 1965
Czas trwania: 92 min.
Obsada: Leonid Kurawliow, Wsiewolod Sanajew, Marta Grachowa, Alieksiej Wanin

Nagrody:
1967 – Państwowa Nagroda im. braci Wasiljewych

Opowieść filmowa wg opowiadań Wasilija Szukszyna „Stiopka”, „Ignat przyjechał”, „Sad węży”. W ałtajskiej wiosce Stroski mieszka głowa rodziny Jermołaj Wojewodin. Los jego synów i córek układa się różnie. Osnowę fabuły filmu stanowi konflikt między starym pokoleniem i jego przyzwyczajeniami a niezbędnym rozwojem socjalnym, który łamie dotychczasowe poglądy i istniejące stereotypy. Starszy syn od dawno już żyje w Moskwie, powoli przejmuje mieszczański styl życia. Dla Szukszyna jest on przede wszystkim obiektem kpiny i krytyki. Młodszy też mieszka w mieście, jednak nie potrafił zaadaptować się w obcym dla niego środowisku. Drugi z braci, Stiepan Wojewodzin, popełnia niezrozumiały czyn: ucieka z więzienia dwa miesiące przed końcem wyroku. Jest to przede wszystkim przejaw szczerego uczucia, nieobciążonego racjonalnymi wpływami miasta.
Niepowtarzalną rolę głuchoniemej siostry Wiery zagrała tu aktorka Teatru mimiki i gestów Marta Grachowa.


Pogwarki
Gatunek: Komedia
Reżyser: Wasilij Szukszyn
Scenarzysta: Wasilij Szukszyn
Rok produkcji: 1972
Czas trwania: 96 min.
Obsada: Wasilij Szukszyn, Lidia Fiedosiejewa - Szukszyna, Wsiewolod Sanajew, Georgij Burkow

Pewne małżeństwo opuszcza swą wioskę, położoną nad brzegiem pięknej ałtajskiej rzeki i udaje się do miejscowości odpoczynkowej na urlop. Wioska i życie jej mieszkańców – żniwa, pijatyki i śpiewy zostały ukazane w formie dokumentu. Podróż do Moskwy pełna jest zabawnych sytuacji, które wywołują u widza zarówno śmiech jak i wzruszenie. Para małżonków nawiązuje w pociągu znajomość, między innymi z czarującym złodziejem i z naukowcem – lingwistą, który oferuje im nocleg w swoim mieszkaniu w Moskwie. W końcowej części filmu małżonkowie docierają wreszcie nad upragnione morze.


Kalina czerwona
Gatunek: Dramat
Reżyser: Wasilij Szukszyn
Scenarzysta: Wasilij Szukszyn
Rok produkcji: 1973
Czas trwania: 101 min.
Obsada: Wasilij Szukszyn, Lidia Fiedosiejewa Szukszyna, Gieogrij Bukow, Iwan Ryżow, Ija Ariepina

Nagrody:
1974 – Główna Nagroda Radzieckiego Festiwalu Filmowego w Baku
1973 – Nagroda polskich krytyków filmowych „Warszawska syrena” za najlepszy film zagraniczny pokazany w Polsce
1976 – Nagroda Lenina dla reżysera Wasija Szukszyna pośmiertnie za osiągnięcia w literaturze i sztuce filmowej
1975 – Nagroda międzynarodowego stowarzyszenia krytyków – rekomendacja (program „Forum”); nagroda międzynarodowych jurorów ewangelistów – rekomendacja (program „Forum”); nagroda Międzynarodowej Organizacji Katolickiej w dziedzinie kina – rekomendacja (program „Forum”) na FF w Berlinie
1975 – Nagroda FEST-75 w Jugosławii na Festiwalu Filmowym

Ostatni i najlepszy film z wyreżyserowanych przez Wasilija Szukszyna, który zmarł dwa lata po jego ukończeniu. Poruszająca opowieść o cenie, jaką płaci się za niewierność - niewierność ziemi, domowi i niewierność miejscu człowieka na świecie. Bohater filmu, Jegor Prokudin jest recydywistą. Po wyjściu z obozu pracy, gdzie odbywał karę za kradzieże, pierwsze dni wolności spędza na pijaństwie, szukając łatwego zapomnienia. Nie opuszcza go jednak przejmująca świadomość zagubienia, ponieważ zachował zdolność refleksji nad sobą i oceny własnej postawy moralnej. Szansę rozpoczęcia nowego życia daje Jegorowi miłość. Pod wpływem Ludy wraca na wieś, do rodziców. Zaczyna pracować jako traktorzysta. Kiedy zjawiają się jego dawni przyjaciele, Jegor odmawia udziału w przestępstwie i ginie od kuli…


Bądź moim synem
Gatunek: Dramat
Reżyser: Marlen Chucijew
Scenarzysta: Walerij Sawczenko
Rok produkcji: 1958
Czas trwania: 83 min.
Obsada: Wasilij Szukszyn, Kolia Czursin, Tamara Siomina, Jura Elin, Aleksandr Aleksandrowskij

Po zakończeniu II wojny światowej, po swoim powrocie do ojczyzny, Fiodor – duży spotyka bezdomnego chłopczyka Fiodora – małego. Decydują się zamieszkać razem. Wszystko układa się dobrze, do momentu, kiedy ten pierwszy zmierza się ożenić. Po ślubie stosunki między przyjaciółmi psują się, chociaż Natasza, żona Fiodora, różnymi sposobami stara się zdobyć miłość chłopczyka. Doprowadzony do rozpaczy zazdrością chłopczyk ucieka z domu. Po długich poszukiwaniach zostaje odnaleziony i godzi się z opiekunami.


Powrót z frontu
Gatunek: Dramat
Reżyser: Nikołaj Gubienko
Scenarzysta: Nikołaj Gubienko, Wasilij Szukszyn
Rok produkcji: 1971
Czas trwania: 86 min.
Obsada: Iwan Kosych, Aliewtina Rumiancewa, Wiktor Filipow, Aleksandr Mielnikow, Fiodor Odinokow, Michaił Gluzskij, Irina Miroszniczenko, Nikołaj Gubienko, Lena Smirnowa, Natalia Bondarczuk

Nagrody:
1972 – Nagroda im. Leninskiego komsomołu
1973 – Nagroda Państwowa im. Braci Wasiljewych

Film na podstawie powieści Siergieja Antonowa. Dramat życiowy tych, którzy przeżyli wojnę, ale bezpowrotnie utracili swoją przeszłość.
Powracający z frontu, zdemobilizowany żołnierz Nikołaj Jegorow, w przeszłości nauczyciel, dowiaduje się o śmierci ukochanej żony. Wojna nie oszczędziła też jego wioski, w której zostały jedynie tylko spalone domy oraz kobiety i dzieci bez dachu nad głową. Bohater bierze się w garść i znajduje w sobie siły aby żyć i pracować dalej. Wbrew wszystkiemu i dla wszystkich jednocześnie.


Wezwij mnie w świetlistą dal
Gatunek: Dramat
Reżyser: Gierman Ławrow, Stanisław Liubszyn
Scenarzysta: Wasilij Szukszyn
Rok produkcji: 1977
Czas trwania: 97 min.
Obsada: Lidia Fiedosiejewa-Szukszyna, Stanisław Liubszyn, Michaił Ulianow, Iwan Ryżow, Wołodia Naumienko, Oleg Nowikow

Nagrody:
1977 - Nagroda Grand Prix na XXVI MFF w Mannheim
1977 - Nagroda FIPRESCI na XXVI MFF w Mannheim

„W niewielkim rosyjskim miasteczku, gdzieś na wybrzeżu, w przytulnym trzypokojowym domku, mieszka kobieta o ładnym imieniu Agrieppina Ignatjewna Weselowa, a prościej -Grusza. Ma 34-lata, dwunastoletniego syna Wićkę i brata Nikołaja Ignatjewicza, głównego księgowego podmiejskiego PGR-u, i gdzieś jest jeszcze mąż.”- tak się zaczyna powieść filmowa Szukszyna o losie rosyjskiej kobiety.
Mąż zostawił ją trzy lata temu, ponieważ rodzina „przeszkadzała mu w piciu”. Grusza ma jednak starszego brata, który bardzo martwi się o swoją siostrę. Pewnego dnia przyprowadza do niej swego starego przyjaciela, który już od dawna zdecydował się nie pić i jest odpowiedzialnym mężczyzną, w którym Grusza mogłaby znaleźć oparcie. Jednak jej wydaje się on nieciekawy i niedojrzały. Swaty kończą się więc niepowodzeniem.
Jak zauważyli krytycy, szczególnie uwidacznia się tu tragiczny los Władimira Nikołajewicza, starzejącego się mężczyzny, który nie potrafi zapewnić szczęścia ani innym, ani samemu sobie.


Copyright 2009 © Sputnik nad Polską