Dokumenty o Andrieju Tarkowskim

Twórczość rzadko którego mistrza kinematografii jest tak ściśle powiązana z pamięcią i światem wewnętrznym, jak właśnie Andrieja Tarkowskiego. Najbardziej ujawnia się to w „Zwierciadle”, ale i innych jego filmach (za wyjątkiem prac studenckich), które zawsze w jakimś stopniu są odzwierciedleniem duszy samego autora. Może dlatego zainteresowanie dokumentalistów osobowością wielkiego reżysera nie wyczerpuje się. Liczba dedykowanych mu filmów zbliża się do trzydziestu, co daje większą liczbę niż razem wzięte filmy o dwóch innych geniuszach kina radzieckiego – Siergieju Paradżanowie i Siergieju Eisensteinie. Niektóre z tych filmów mamy zaszczyt Państwu zaprezentować.

Wszystkie obrazy o Tarkowskim można podzielić na kilka wzajemnie uzupełniających się grup – jedne opowiadają bezpośrednio o Tarkowskim, drugie – o jego pracy z filmowymi twórcami, jeszcze inne – o miejscach, w których mieszkał. Żaden z nich nie miał na celu chociażby pobieżnego objęcia całego kosmosu Tarkowskiego, ale całość tworzy coś na kształt wypukłego lustrzanego wielościanu, którego każda krawędź odbija część całości.

Zwracając się do polskich widzów nie mogę nie dodać, że jednym z moich ulubionych filmów jest „Solaris” wyreżyserowany przez Tarkowskiego na podstawie powieści wielkiego polskiego pisarza Stanisława Lema. Fabuły obydwóch dzieł, zarówno jak one same, powiązane są z materializacją wewnętrznego świata człowieka. Postaci odczuwają to poprzez myślący ocean, czytelnicy i widzowie poprzez twórczość autorów książki i filmu. Jeśli zebrane w programie festiwalowym świadectwa uchylą przed Państwem mechanizmy tej materializacji, misja retrospektywy zostanie spełniona.
Wiktor Matizen, prezes Izby Znawców i Krytyków Filmowych

Andriej Tarkowski. Wspomnienia
Gatunek: Film dokumentalny
Reżyser: Andriej Tarkowski – młodszy, Aleksiej Najdionow
Scenariusz: Andriej Tarkowski- młodszy
Rok produkcji: 1996
Czas trwania: 25 min

Liryczny dokument-wspomnienie o Andrzeju Tarkowskim. Najbardziej bliskie mu osoby rozmyślają o wpływie jego osobowości, świata i filmów na ich życie. W materiale wykorzystano wyjątkowe materiały z osobistego archiwum Andrieja Tarkowskiego.


Andriej Tarkowski. Wyspy
Gatunek: Film dokumentalny
Reżyser: Witalij Trojanowskij
Scenariusz: Witalij Trojanowskij, Irina Izwołowa
Rok produkcji: 2001
Czas trwania: 54 min

Andriej i Marina. Dzieci wybitnego rosyjskiego poety Arsienija Tarkowskiego. W dzieciństwie bardzo się przyjaźnili. Jednak w miarę narastania konfliktu reżysera z władzą rosyjską, psuły się również jego relacje z bliskimi mu ludźmi. Andrieja już dawno nie ma, a Marina nie może wyzbyć się poczucia winy przed bratem – za niewypowiedziane słowa i niewybaczone winy („przeklęty tarkowski charakter”), nie wierzy też, że Andriej mógł napisać w dzienniku: „Nie chcę wracać do Rosi ani martwy, ani żywy” – wszystkie jego filmy mówią przecież coś zupełnie innego.


Moja ojczyzna pod wodą
Gatunek: Film dokumentalny
Reżyser: Igor Karpow
Scenariusz: Igor Karpow
Rok produkcji: 2007
Czas trwania: 18 min

Wypowiedzi rodaków Tarkowskiego. Los genialnej osobowości i jego kraju ukazany przez los ojczystych miejsc wielkiego reżysera.


Pamięć
Gatunek: Film dokumentalny
Reżyser: Siergiej Minienok
Scenariusz: Siergiej Minienok
Rok produkcji: 1997-2002
Czas trwania: 6 min

Etiuda liryczna o zrujnowanym domu na Szczypku, w którym reżyser spędził czasy dzieciństwa i młodości.


Po Tarkowskim
Gatunek: Film dokumentalny
Reżyser: Piotr Szczepotinnik
Scenariusz: Piotr Szczepotinnik
Rok produkcji: 2003
Czas trawnia: 59 min

Obszerne liryczne opowiadanie o wielkim mistrzu, którego filmy dla wielu z widzów stały się częścią ich indywidualnego artystycznego i życiowego doświadczenia. O Tarkowskim opowiadają: Wiaczesław Iwanow, Marina Tarkowska, Andriej Tarkowski – młodszy, Ignat Danilcew, Wadim Jusow, Michaił Romadin, Anatol Doman, Oleg Jankowskij, Tonino Guerra. Wykorzystano fragmenty z filmów „Andriej Rublow”, „Solaris”, „Stałker”, „Zwierciadło”, „Nostalgia”, „Czas podróży”, a także materiały filmowe i wideo z osobistego archiwum Piotra Szczepotinnika i Krisa Markera.


Rerberg i Tarkowski. Odwrotna strona „Stalkera”
Gatunek: Film dokumentalny
Reżyser: Igor Majboroda
Scenariusz: Igor Majboroda
Rok produkcji: 2008
Czas trwania: 140 min

Film „Rerberg i Tarkowski. Odwrotna strona Stalkera” jest częścią dokumentalnego cyklu „Rerberg”, który opowiada o kształtowaniu twórczości o dramatycznym losie znanego operatora filmowego Georgia Rerberga. W ciągu pierwszych 10-ciu lat pracy w branży filmowej był on autorem zdjęć do m.in. filmów: „Pierwszy nauczyciel”, „Historia Asi Klaczynej”, „Szlacheckie gniazdo” Andrieja Michałkowa-Konczałowskiego i „Zwierciadło” Andrieja Tarkowskiego – film, bez którego niemożliwe jest wyobrazić historię kina światowego. Operator Rerberg był ostatnim przedstawicielem dynastii rosyjskich artystów, architektów i muzykantów los których we wszystkich pokoleniach został odzwierciedleniem kryzysu relacji międzyludzkich w społeczeństwie totalitarnym. Ten kryzys dotknął również Rerberga, kiedy na zdjęciach do filmu „Stalker” zrodził się konflikt pomiędzy nim a Andrzejem Tarkowskim w wyniku którego film został od początku nakręcony przez innego operatora.


Rozmyślania o Sołonicynie
Gatunek: Film dokumentalny
Reżyser: Natalia Gugujewa
Scenariusz: Natalia Gugujewa
Rok produkcji: 2006
Czas trwania: 43 min

W roku 1964 nieznany prowincjonalny aktor Anatolij Sołonicyn przyjechał do Moskwy, przyszedł na plan zdjęciowy filmu o wielkim rosyjskim malarzu Andrieju Rublowie i zaproponował reżyserowi Andrzejowi Tarkowskiemu zaangażowac go jako odtwórcę głownej roli. Rada artystyczna była oburzona zbytnią pewnością siebie początkującego reżysera, a reżyser – zaintrygowany. Chociaż dokładnie niewiadomo jak wyglądał Rublow, Tarkowski zwrócił się do specjalistów od rosyjskiej sztuki średniowiecznej z pytaniem „Która z twarzy mogłaby być twarzą Rublowa?” Specjalistom były pokazany zdjęcia wielu kandydatów na główną role (wśród których byli tacy znani aktorzy jak Innokientij Smoktunowskij i Stanisław Lubszyn). Wszyscy wskazali Solonicyna. Po tym jak film „Andriej Rublow” zdobył światowe uznanie, twarz Sołonicyna w świadomości milionów ludzi została twarzą Rublowa. Aktor był niepowstrzymany w pracy i w życiu. Odtwarzając swoje role on przemieniał się w postać którą grał. Był na tyle oddany pracy, że dla roli Dostojewskiego gotów był zgodzić się na operację plastyczną. Sołonicyn pracował z takimi reżyserami jak German i Gubienko, Szepitko i Klimow, Panfiłow i Michałkow. Jednak głównym reżyserem w życiu Sołonicyna był niewątpliwie Andriej Tarkowski.


Sny Stalkera
Gatunek: Film dokumentalny
Reżyser: Jewgienij Cymbał
Scenariusz: Jewgienij Cymbał
Rok produkcji: 1998
Czas trwania: 52 min

Film o przyjacielu Andrieja Tarkowskiego, aktorze, scenarzyście i reżyserze Aleksandrze Kajdanowskim. O wybitnym, zagadkowym i, jak to często bywa w Rosji, niedocenionym podczas życia artyście. Film jest próbą zrozumienia tego człowieka. Wspomnieniami dzielą się Nikita Michałkow, Krzysztof Zanussi, Otar Ioseliani, Ildiko Enedi i innych reżyserów.


Student Andriej Tarkowski
Gatunek: Film dokumentalny
Reżyser: Galina Leontjewa
Scenariusz: Anna Grafkowa
Rok produkcji: 2003
Czas trwania: 29 min

Film opowiada o latach studiów Andrieja Tarkowskiego we WGIKu (Wszechrosyjski Państwowy Instytut Kinematografii im. Gierasimowa), kształtowaniu jego jak artysty, pracach studenckich. W filmie wykorzystano autentyczne notatki Andrieja Tarkowskiego, wspomnienia ludzi, którzy blisko znali wielkiego reżysera.


Trzech Andrzejów
Gatunek: Film dokumentalny
Reżyser: Władilena Musatowa
Scenariusz: S. Tumanowa
Rok produkcji: 1966
Czas trwania: 19 min

Jedno z pierwszych nagrań dokumentalnych, uwieczniające trzech twórców filmu „Andriej Rublow” – Andrieja Tarkowskiego, Andrieja Konczałowskiego.


Copyright 2009 © Sputnik nad Polską