Aktualności

13. Sputnik w Fali – Pawilonie nad Wisłą. Próbne okrążenie

Na zakończenie sezonu wakacyjnego zapraszamy Was serdecznie na wrześniowe projekcje zapowiadające 13. Festiwal Filmów Rosyjskich „Sputnik”! Pokazy najlepszych filmów poprzedniej edycji ponownie zorganizujemy na Bulwarach Wiślanych. Zapraszamy Was do „Fali - Pawilonu nad Wisłą” 11 oraz 18 września! W przypadku niesprzyjającej pogody przeniesiemy się do klubu „Pogłos”.

Program pokazów:
11.09., godz. 19:00 – „Głębokie rzeki”, reż. Władimir Bitokow (Zdobywca III Nagrody 12. „Sputnika”)
18.09., godz. 19:00 – „Serce świata”, reż. Natalia Mieszczaninowa (Zdobywca Grand Prix 12. „Sputnika”)

Wstęp wolny!

Gorąco zapraszamy!
Pokazy będą zapowiedzią 13. Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”, którego główna edycja odbędzie się w dniach 21 listopada – 1 grudnia w warszawskich kinach Luna, Elektronik oraz Iluzjon. Na repliki festiwalu zaprosimy widzów do kin w całej Polsce od listopada 2019 r. do marca 2020 r.

https://www.facebook.com/falapawilon/


sputnik


„Głębokie rzeki”, reż. Władimir Bitokow

Znakomity debiut Władimira Bitokowa „Głębokie rzeki” to kameralna opowieść o rodzinie drwali z odległej kabardyjskiej wioski. Ojciec, jego synowie Mucha i Bies oraz żona Biesa - Zaira – żyją ze sobą w zgodzie i miłości, ale bracia są skłóceni ze wszystkimi sąsiadami. Powrót do domu najmłodszego syna, początkowo dający nadzieję na lepsze jutro, w rezultacie tylko pogłębia konflikt, który ostatecznie doprowadzi do tragedii.
Władimir Bitokow pochodzi z Nalczyka, stolicy Republiki Kabardyjsko-Bałkarskiej. Jak sam podkreśla, jest to jego dom, ojczyzna, w której chce żyć i tworzyć. „Głębokie rzeki” to pierwszy film w całości nakręcony w języku kabardyńskim.
W filmie nie zobaczymy wielu profesjonalnych aktorów. Twórcy nie przeprowadzili typowego castingu, różnymi sposobami szukali ludzi podobnych do wykreowanych bohaterów. „Każdy bohater filmu w jakimś stopniu przypomina konkretne zwierzę. Mucha – zdrowego, silnego, włochatego misia; Ojciec – owczarka kaukaskiego - który czasami głośno szczeka, ale ma dobre serce. Największy problem mieliśmy z Biesem. Dla jego roli potrzebny był wilk - dziki i nieprzewidywalny. Przypadkowo natknąłem się w Internecie na zdjęcie aktora majkopskiego teatru: był postawny, schludny i miał w oczach coś, czego szukałem. Przeszliśmy z nim najcięższą drogę, charakterem przypominał bowiem swojego bohatera. Długo musieliśmy pracować nad odrzuceniem wyuczonych klisz teatralnych. W końcu sprawiłem, że zupełnie znienawidził mnie na planie. Dopiero wtedy wszystko zaczęło nam iść dobrze” – opowiada Bitokow.
Bitokow jest uczniem Aleksandra Sokurowa i podkreśla jego ogromną rolę w swoim debiucie fabularnym. „Aleksander Nikołajewicz proponował wiele rozwiązań, pomysłów. Nie zgadzałem się ze wszystkimi, czasami poważnie się kłóciliśmy, ale tam, gdzie jego idee nie były sprzeczne z moją wizją filmu, zawsze słuchałem rad. Grzechem byłoby nie polegać na opinii osoby z tak dużym doświadczeniem i talentem” – puentuje reżyser.
Zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=5DEarOnJbr4

 

„Serce świata”, reż. Natalia Mieszczaninowa

Reżyserka „Kombinatu nadzieja”, współautorka scenariusza do „Arytmii” po raz kolejny stworzyła obraz, który przekonuje niezwykłą wiarygodnością postaci i dialogów. Mieszczaninowa, wywodząca się z dokumentalistyki, doskonale wie, jak zachowują się, poruszają i rozmawiają prawdziwi ludzie. To dokumentalne podejście sprawia, że przeżycia zupełnie obcych osób widz po chwili odbiera jak własne.
W centrum fabuły „Serca świata” znajduje się ośrodek szkoleniowy dla psów myśliwskich, funkcjonujący na własnych, bardzo prostych i przejrzystych zasadach. Tego typu ośrodki są zakazane w większości krajów. Miejsce unikalne, idealnie obnaża wewnętrzny świat głównego bohatera Jegora, któremu o wiele łatwiej jest okazywać czułość i troskę zwierzętom niż ludziom. „W filmie podejmujemy jeden z głównych dylematów współczesnej cywilizacji, który stał się przyczyną wielu katastrof humanitarnych XX wieku – chęć interpretacji cudzego światopoglądu i cudzych problemów poprzez pryzmat własnych wartości; przymus do subiektywnie rozumianego „dobra”, agresywne wtargnięcie obcych etniczno-kulturowych i społecznych wyznaczników do kruchego ekosystemu pod pozorem walki o czyjeś prawa, bez zrozumienia tego, co jest tak naprawdę niezbędne tym, którym starasz się pomóc i jak to wpłynie na pozostałych” – wyjaśnia Natalia Mieszczaninowa. Zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=rHdlbjf1oso





sputnik

Dyrektor Festiwalu

Małgorzata Szlagowska-Skulska
malgorzata@ear.com.pl


BIURO

+48 22 523 41 18

PR Manager

Natalia Walka
natalia@ear.com.pl

Koordynator programowy

Roksana Pietruczanis
roksana@ear.com.pl

wisła