Inne wydarzenia

PROGRAM WIDEO „CYFROWA PERSPEKTYWA #3”

Przygotowany przy wsparciu archiwum wideo CYLAND
Kurator: Wiktoria Iliuszkina 

Miejsce: Kino „Luna”, ul. Marszałkowska 28
Data: 28 listopada, 16:30

W programie znalazły się prace współczesnych artystów wideo z archiwum CYLAND, wykonane w różnych gatunkach i technikach: rysunek, animacja komputerowa i 3D, eseje wideo, filmy dokumentalne, a także prace ze złożonym dźwiękiem, znalezionymi taśmami i materiałami archiwalnymi.

Program pokazywany jest w ramach równoległego wydarzenia – międzynarodowego festiwalu sztuki mediów CYFEST-13 w Petersburgu. Tematem przewodnim festiwalu w 2021 roku jest „Kosmos i chaos”.

Archiwum wideo CYLAND istnieje od 2008 roku. Jest to pierwsze tego rodzaju archiwum online w Rosji: wszystkie zebrane w nim prace są dostępne do obejrzenia w Internecie. Archiwum opiera się na pracach wideo artystów, którzy uczestniczyli w festiwalach „Cyberfest/Киберфест”, organizowanych przez laboratorium sztuki mediów CYLAND od 2007 roku. W kolekcji laboratorium medialnego CYLAND znajdują się sztuka wideo, filmy eksperymentalne, grafika komputerowa, animacja 3D, animacja poklatkowa, wideo poetyckie, dokumentacja wideo artystycznych i edukacyjnych projektów z zakresu najnowszych technologii.

 

PROGRAM

 

PISKLĘTA MORZA - BORYS KAZAKOW, 1996, 05:39

„Pisklęta morza” to obraz bez fabuły, utrzymany w technice rysunku na taśmie 35 mm i estetyce „kina równoległego” lat osiemdziesiątych. Materiałem źródłowym są filmy dokumentalne, nakręcone w amatorskim studiu radzieckim w latach 70. XX wieku. Agresywna „walka o pokój” to tylko zewnętrzna warstwa dzieła, jej prawdziwym przesłaniem jest absolutna absurdalność tego, co oferuje oficjalna ideologia.

 

ŁAJKA. OSTATNI LOT - MASZA GODOWANNAJA, 2017, 04:30

Łajka była pierwszym psem, którego Rosjanie z powodzeniem wysłali na orbitę ziemską. To jeden z wielu radzieckich psów-kosmonautów, które oddały życie, by umożliwić ludzkości podbój kosmosu.  Ten film to wiadomość, przesłana przez martwe zwierzę. Dusza, który nie może zaznać spokoju, opowiada historię bohaterskich czynów i męczeństwa. To nie jest wezwanie do zemsty czy żądanie rekompensaty, ale raczej dokumentacja życia, jednego z wielu istnień, które ludzie postanowili poświęcić w imię podboju i dominacji. 

 

HORYZONT - SID JANDOWKA, ANIA CYRLINA, 2019, 07:35

„Zwyczajna, przypadkowa kronika filmowa z lat 70. z rodzinnego miasta artystów na radzieckiej Syberii stanowi podstawę do bezlitosnej eksploracji narracyjnych technik i metod reprezentacji: nie stając się ani opowieścią, ani abstrakcją, film zrywa połączenie między tym, co analogowe i tym, co cyfrowe, zrywa z powierzchownym i sztandarowym, sensownym i doświadczalnym, przeszłością i teraźniejszością”. (Thomas Zummer).

 

PEWNEGO RAZU W ZSRR - MICHAIŁ ŻELEZNIKOW, 2015, 06:56
Dźwięk: Aleksandr Dudariew

Komedia zrealizowana w konwencji „found-footage” („znaleziona taśma” – tłum.) o odważnej radzieckiej uczonej, która pokonała zdradzieckich najeźdźców z kosmosu. 

 

PODRÓŻ NA DRUGĄ STRONĘ SNU - WALERIA NIBIRU, 2020, 04:03
Muzyka: zespół „Nowyje Kompozitory”

Jaskrawy, kolorowy film animowany, ekranizacja słynnej książki, opowiada historię dziewczynki, która zapada na zdrowiu, a podczas choroby pogrąża się w sennej gęstwinie swoich fantazji, rozwiązując wewnętrzne pytania, przeżywając je na płaszczyźnie symbolicznej i zdrowiejąc.

 

KOTKA KATIA I ROBOT GRRL - KONSTANTIN (GOLDTV) MITENIEW, 2002, 00:54
Dźwięk: Igor Vdovin

Film opiera się na kontraście: jaskrawe kadry geometrycznych kształtów i proste obrazy poruszających się po ekranie robotów zastępuje trójwymiarowy model dziewczyny tańczącej na czarnym tle. Mozaikowo zastępując się naprzemiennie, te dwa rodzaje animacji fantazyjnie ze sobą współdziałają. 

 

LA-LA-LAND - LUDMIŁA BIEŁOWA, 2010, 05:38
Dźwięk: fragmenty rozmów kosmonautów na orbicie, muzyka: J. S. Bach

Gdy kosmonauta patrzy na Ziemię z kosmosu – nie widzi granic, gdy człowiek patrzy w niebo – również ich nie widzi. Najnowsza Granica, którą w ciągu 50 lat podboju kosmosu buduje człowiek – to granica stworzona z kosmicznych śmieci, która może uniemożliwić jego eksplorację w przyszłości. (330 milionów) obiektów technologicznych pochodzenia ziemskiego stworzonych przez człowieka. W „La-La-Land” artystka wizualizuje lot kosmicznych śmieci za pomocą animacji 3D. 

 

POWRÓT POWROTU BARSZCZU - ALEKSANDRA LERMAN, 2019, 04:00

Punktem wyjścia do stworzenia teledysku była piosenka „The Return of the Giant Hogweed”, wydana przez brytyjski zespół rockowy Genesis w 1971 roku. Teksty są przepełnione ironicznym humorem i przedstawiają antropomorficzną roślinę, której misją jest zniszczenie rasy ludzkiej. Wideo „Powrót powrotu barszczu” – zaktualizowana wersja opowieści, spoglądająca wstecz na epokę zimnej wojny pół wieku później, jest prowadzoną w języku rosyjskim narracją samego barszczu, który opowiada historię swojego upadku.

 

TSVETASIS - MAKSIM SWISZCZEW, 2017, 04:53

Zaawansowane technologie penetrują przestrzeń miejską, stając się jej częścią. Za pomocą programu komputerowego Cinema 4D artysta tworzy wyimaginowane objętościowe kinetyczne kompozycje rzeźbiarskie – dzięki temu powstają mutanty cywilizacji, umieszczane w przestrzeni współczesnego miasta.

 

ZUBOŻONA RZECZYWISTOŚĆ - POLINA KOMIAGINA, 2020, 02:44

Film-kolaż zmontowany w różnych technikach animacji. Autor posługuje się dźwiękiem generowanym automatycznie przez komputer, który potęguje efekt zagubienia i zwątpienia lirycznego bohatera podróżującego po dziczy własnych marzeniach i myślach.

 

SEN W BIAŁY DZIEŃ - WIKTORIA ILUSZKINA, 2021, 03:35

Zwierzęta i kwiaty są bliżej ziemi niż ludzie. Potrafią wyraźniej poczuć atmosferę i tajemne znaki natury. Ich słuch jest bardziej wrażliwy na wszystko, co pozaziemskie i pozazmysłowe, niż ludzki.

 

W KRÓLESTWIE LO - JULA KAPSZUK, 2021, 11:48

Królestwo Lo to zapomniana kraina w Himalajach, zamieszkiwana przez lud Loba, niewielką populację etnicznych Tybetańczyków. Ich codzienne życie to ciekawe połączenie zachowanej starożytnej kultury, religii i myśli. Podczas wizyty w tej krainie artystka za pomocą kamery zapoznaje widza z sekretami ich życia.





sputnik

Dyrektor Festiwalu

Małgorzata Szlagowska-Skulska
malgorzata@ear.com.pl


BIURO

+48 22 523 41 18

PR Manager

Marlena Ochońska marlena@ear.com.pl

Koordynator programowy

Roksana Pietruczanis
roksana@ear.com.pl

wisła