Gatunek: dramat
Reżyseria: Grigorij Konstantinopolskij
Scenariusz: Grigorij Konstantinopolskij
Zdjęcia: Anatolij Simczenko
Muzyka: Iwan Makarewicz
Montaż: Anna Mackowa
Producenci: Aleksadr Plotnikow, Jewgieniej Nikiszkow, Walerij Fiodorowicz
Produkcja: Luk-film
Rok: 2019
Czas: 83 min
Obsada: Liubow Aksionowa, Wiktoria Tołstoganowa, Iwan Makarewicz, Maria Szałajewa, Alisa Chazanowa, Aleksiej Makarow, Siergiej Gorodniczij, Aleksandr Kuzniecow, Wasilij Butkiewicz, Daria Kaszyrina, Nikita Jelieniew, Anastazja Wienkowa
Grigorij Konstantinopolskij to obecnie jeden z najoryginalniejszych reżyserów rosyjskich, mający własny styl, wypracowany poprzez zderzenie elementów awangardowego teatru absurdu z arthousem. W takiej estetyce utrzymany był, pokazywany na „Sputniku” przed rokiem, „Rosyjski bies”. Takim językiem twórca przemawia również w swym najnowszym dziele – adaptacji „Burzy”, klasycznej sztuki słynnego dziewiętnastowiecznego dramaturga Aleksandra Ostrowskiego. Konstantinopolskij nie byłby sobą, gdyby nie odczytał dramatu sprzed 160 lat na swój sposób. Zachował miejsce akcji (fikcyjne nadwołżańskie miasto Kalinow), nie zmienił tożsamości bohaterów, ale udanie wkomponował ich w nową Rosję: Dikoj (Aleksiej Makarow) stał się wszechmocnym merem, Marfa Kabanowa (Wiktoria Tołstoganowa) - właścicielką luksusowej restauracji, Fiekłusza (Maria Szałajewa) - gwiazdą popularnego programu telewizyjnego, a Kuligin (Iwan Makarewicz) - raperem-aktywistą. Tylko rozgrywający się pod okiem Marfy dramat miłosny jej syna Tichona, synowej Katieriny i jej kochanka Borisa pozostał niezmieniony. W efekcie „Burza”, sfilmowana po raz pierwszy od 1933 roku (nie licząc spektakli telewizyjnych), stała się ostrą satyrą na współczesną Rosję, z jej przesadną religijną ortodoksją, patologiami władzy i ateistycznym dziedzictwem komunizmu.
Małgorzata Szlagowska-Skulska
malgorzata@ear.com.pl
+48 22 523 41 18
Roksana Pietruczanis
roksana@ear.com.pl