Gatunek: melodramat, dramat
Reżyseria: Maksim Daszkin
Scenariusz: Boris Frumin
Zdjęcia: Andriej Najdionow
Muzyka: Dmitrij Noskow
Producenci: Maksim Daszkin, Boris Frumin, Denis Kowalewskij
Produkcja: Studio filmowe “Sol”, Victoria Films
Rok: 2020
Czas: 90 min
Obsada: Wiktoria Tołstoganowa, Siergiej Sznyriow, Aleksandr Kudin, Igor Jakuszew, Aleksiej Kasznikow, Turgunaj Erkinbekowa, Tałant Asanalijew, Omurbek Nurdinow, Irina Bajsarowa, Andriej Malcew, Jekaterina Kisieliewa, Stanisław Kasjanow, Jewgienij Małij
Scenarzysta Boris Frumin największą popularnością cieszył się w latach 70. XX wieku, kiedy zasłynął kilkoma dramatami obyczajowymi z życia młodych Rosjan. W kolejnych dekadach już znacznie rzadziej pisał na potrzeby kinematografii i tym bardziej warto zwrócić uwagę na jego najnowsze dzieło. To połączenie melodramatu z historią kryminalną – opowieść o miłości, która nie miała prawa się zdarzyć. Nie dlatego, że nie była zgodna z naturą, lecz zrodziła się w środowisku, w którym nie zdrady się nie wybacza. W będącej reliktem czasów sowieckich rosyjskiej bazie wojskowej w Kirgizji kapitan Krajnow (Aleksandr Kudin), lubiany przez młodzież trener judo, nawiązuje romans z Marią (Wiktoria Tołstoganowa), żoną swego przełożonego, majora Leskowa (Siergiej Sznyriow). Porzuca dla niej pracującą w wojskowej stołówce Kirgizkę Alinę, w której z kolei kocha się znajomy jej ojca, Bachyt. Splot namiętności okazuje się tak silny, że prowadzi do kolejnych tragedii. Choć debiutujący w fabule reżyser Maksim Daszkin (wcześniej głównie dokumentalista) starał się nie podgrzewać emocji, a wydarzenia przedstawić z chirurgiczną sterylnością i precyzją, „Na dalekich rubieżach” aż kipi od uczuć, które spalają bohaterów. W efekcie powstał prawdziwie rosyjski film, wyrastający z ducha wielkiej literatury dziewiętnastowiecznej – Aleksandra Puszkina, Iwana Turgieniewa, Antona Czechowa.
Małgorzata Szlagowska-Skulska
malgorzata@ear.com.pl
+48 22 523 41 18
Roksana Pietruczanis
roksana@ear.com.pl