Aktualności

KALEJDOSKOP NOWEGO KINA ROSYJSKIEGO

Kalejdoskop Nowego Kina Rosyjskiego to wybór ośmiu najnowszych rosyjskich produkcji filmowych. W sekcji zobaczymy komedię, thriller i filmy fantastyczne.
Jegor Baranow w swoim filmie „Awanpost” zabierze widzów w niedaleką przyszłość, w której prawie cała planeta pogrąża się w ciemności, z wyjątkiem małego kręgu światła w Europie Wschodniej. Komunikacja z większością miast zostaje zerwana, a drony wysyłane na zwiady nie wracają, znikają nawet dobrze uzbrojone jednostki specjalne. Na granicy świetlistego okręgu rosyjskie wojsko buduje ufortyfikowaną placówkę, skąd wkrótce kolejne zespoły rozpoznawcze wyruszą do niezbadanej strefy. W międzyczasie okazuje się, że ten globalny incydent rozbudził w niektórych ludziach zdolności telepatyczne.
„Bardzo damskie historie” to pięć powstałych niezależnie od siebie w latach 2016-2018 krótkometrażówek zebranych w antologię na potrzeby wielkiego ekranu. Wśród autorów znalazło się dwoje doświadczonych twórców – Natalia Mierkułowa („Człowiek, który zaskoczył wszystkich”) i Anton Bilżo („Ambiwalencja”) – oraz trzy reżyserki jeszcze przed pełnometrażowym debiutem: Oksana Michiejewa, Lika Jatkowska i Anna Saruchanowa. Przedstawione przez nich historie opowiadają o świecie z perspektywy kobiet – i nie są to, niestety, poza jedną, opowieści, które można by uznać za optymistyczne.

Bohaterka filmu Jeleny Chazanowej „Głęboki wdech – Marina Gordiejewa - to czterdziestoletnia kobieta o ciężkim, ale pełnym pozorów życiu. Mieszka w małym miasteczku, nie lubi swojej pracy; jej małżeństwo się rozpadło, dzieci są już dorosłe, relacje z ojcem nie dają się naprostować. I tak by zostało, gdyby Marina przypadkiem nie odkryła talentu do freedivingu - nurkowania na wstrzymanym oddechu. Pomimo swojego wieku, niezrozumienia innych i śmiertelnego ryzyka, Marina zaczyna profesjonalnie angażować się w ten niepopularny w Rosji sport. Niemłodej sportsmence udaje się zrobić to, czego żadna kobieta nigdy nie osiągnęła. Jej lęki i traumy z przeszłości pozostają za jej plecami, a przed nią - morska głębia, atrakcyjna i niebezpieczna, jak sama wolność.
Komedia Jewgienija Szeliakina „Happy End” przeniesie nas do Tajlandii. Na plaży budzi się tajemniczy mężczyzna. Nie pamięta swojego imienia ani z jakiego powodu okazał się tak daleko od domu. Mimo że mówi tylko po rosyjsku i ma wyjątkowo paskudny charakter mężczyzna szybko przystosowuje się do nowego miejsca nawiązuje znajomości, a nawet otwiera własny biznes. I wydaje się, że nowe życie dobrze się układa, ale z czasem powracają wspomnienia, dlaczego poleciał na drugi koniec kontynentu.

Główny bohater filmu „Jardy” Andrieja Korytko przeprowadza się do stolicy, aby ułożyć sobie życie – osiągnąć sukces w pracy, którą kocha, zbudować trwały związek i wraz z przyjaciółmi iść przed siebie. Ale wielkie miasto ma dla Jarika inne plany. Wszyscy chcą, aby pogodził się z rzeczywistością i stał się „normalny”. Czy można się wycofać, gdy w grę wchodzi spełnienie marzeń?
Zmarły w 2013 roku Michaił Kałasznikow to w krajach dawnego Związku Radzieckiego (i nie tylko) postać ikoniczna. O tym, jak syn chłopa z ałtajskiej wsi (kułaka i zesłańca), mający za sobą jedynie siedmioklasową edukację, przeszedł do historii opowiada dramat Konstantina Busłowa pt. „Kałasznikow”. Nie jest to jednak, wbrew pozorom, klasyczna biografia słynnej postaci; to zamykająca się w kilku latach opowieść o tym, jak nikomu nieznany młody żołnierz Armii Czerwonej, bez doświadczenia i fachowego przygotowania technicznego, wprawia w zdumienie, a ostatecznie pozostawia w pokonanym polu tak cenionych wojskowych inżynierów, jak Wasilij Diegtiariow, Aleksiej Sudajew oraz Fiodor Tokariew. Jego droga na szczyt, co film szczegółowo przedstawia, jest długa i wyboista, lecz najważniejsze, że ostatecznie zakończona sukcesem.

„Kocioł” Ewy Bass to historia Sawelija, właściciela klubu komputerowego "Kocioł". Bohater był bardzo zadowolony ze swojego życia „na dzielni” - aż do momentu podejrzanego samobójstwa jego przyjaciela. Pod wpływem tej tragedii, Sawelij postanawia zerwać z otoczeniem i uciec. Ale starzy znajomi i liczne, czasem absurdalne okoliczności nie chcą puścić bohatera wolno.
W centrum fabuły „Wróżki” Anny Melikian znajduje się Jewgienij Wojgin – szef moskiewskiej firmy informatycznej, pracującej nad obiecującą grą „Kołowrat”, wyznającej doktrynę, że wirtualna rzeczywistość to przyszłość. Pod wpływem nadmiernego okrucieństwa w grze kilku wrażliwych nastolatków popełnia w stolicy Rosji serię morderstw, co wywołuje publiczne oburzenie, ale Jewgienij ocenia szum wokół swojego projektu jako darmową reklamę. Na ulicy przypadkowo spotyka aktywistkę obywatelską Tatianę, która każe mu spojrzeć na świat z zupełnie nowej perspektywy...
Wszystkie filmy dostępne będą do 20 grudnia 23.59 na stronie mojeekino.pl





sputnik

Dyrektor Festiwalu

Małgorzata Szlagowska-Skulska
malgorzata@ear.com.pl

BIURO

+48 22 523 41 18

Koordynator programowy

Roksana Pietruczanis
roksana@ear.com.pl

wisła