Wszechrosyjski Państwowy Uniwersytet Kinematografii im. S.A. Gierasimowa (WGIK)
WGIK to wiodąca rosyjska uczelnia filmowa, realizująca programy edukacji artystycznej w najważniejszych kierunkach: kina, telewizji, multimediów. Instytut i jego filie w Rostowie nad Donem, Irkucku, Siergijewie Posadzie, Obwodzie Moskiewskim i średnia szkoła WGIK-u w Moskwie co roku kształcą ponad trzy tysiące studentów z Rosji i świata. Uczelnia realizuje 32 programy szkolnictwa wyższego i średniego zawodowego, w tym programy magisterskie, studia doktoranckie i programy podyplomowe. W Instytucie działają wyższe kursy filmu i telewizji, wdrażające programy dodatkowego kształcenia zawodowego.
Tradycyjnie organizacyjną podstawą szkolenia są warsztaty mistrzowskie. Warsztaty są prowadzone przez czołowe postaci kina rosyjskiego, telewizji i sztuki filmowej, o ogromnym doświadczeniu zawodowym i indywidualnych metodach pedagogicznych, co pozwala na stworzenie twórczo różnorodnego i atrakcyjnego dla studentów programu nauczania. Obecnie do wykładowców należą m.in. W. Chotinienko, S. Sołowojow, W. Mienszow, W. Abdraszytow, А. Eszpaj, А. i W. Kotty, А. Uczitiel, W. Lisakowicz, S. Miroszniczenko, W. Alentowa, I. Jasułowicz, А. Michajłow, W. Grammatikow, S. Sokołow, S. Alimow, B. Niemienski, N. Riazancewa, J. Arabow, R. Ibrahimbekow, М. Agranowicz, I. Klebanow, J. Niewski, W. Alisow.
Główną zasadą systemu edukacji WGIK-u, przejętą przez wiele szkół filmowych na świecie, jest połączenie teorii i praktyki – zdobywania wiedzy o kulturze światowej i praktycznego rozwoju zawodowego. Ta zasada zdeterminowała strukturę jednostek edukacyjnych instytutu. Ogólne szkolenie zawodowe i humanistyczne prowadzone jest przez wydziały oraz laboratoria edukacyjne i pomocnicze, które wraz z działaniami edukacyjnymi i edukacyjno-metodycznymi zajmują się badaniami naukowymi, organizują konferencje, seminaria, okrągłe stoły i kursy mistrzowskie z udziałem wybitnych postaci ze świata sztuki i nauki. Kształcenie zawodowe odbywa się na wydziałach, na których przyszli specjaliści są szkoleni zgodnie z wybraną przez siebie specjalizacją; realizowane są projekty edukacyjne i twórcze, w tym wspólne projekty z zagranicznymi partnerami instytutu.
WGIK aktywnie angażuje się w działania międzynarodowe. Ważnymi corocznymi projektami są: Międzynarodowy Festiwal Studencki WGIK, który co roku przyciąga ponad 30 szkół filmowych na świecie, a także Międzynarodowy Konkurs Teatralny i Międzynarodowa Letnia Szkoła Filmowa WGIK organizowane w różnych miastach Rosji i przyciągające studentów z całego świata.
WGIK jest jednym z organizatorów i stałym członkiem CILECT, Międzynarodowego Stowarzyszenia Szkół Filmowych i Telewizyjnych. Instytut utrzymuje kontakty z wieloma szkołami filmowymi na świecie: Wyższą Narodową Szkołą Filmową Francji La femis, Pekińską Akademią Filmową BFA, Kazachską Narodową Akademią Sztuki im. Żurgenowa itp.
Akademicki charakter działań WGIK jest wzbogacany ogromnymi zasobami archiwalnymi Instytutu. WGIK posiada najbardziej kompletny zbiór publikacji na temat kina w Rosji; zbiory filmowe, w tym dzieła światowego kina i prace studenckie; unikalne materiały archiwalne zawierające w szczególności rękopisy materiałów klasyków kina rosyjskiego; zbiory fotografii, plakatów filmowych i dzieł sztuki.
Praktyczne opanowanie zawodu odbywa się we WGIK-u zarówno w profesjonalnych studiach, w których studenci przechodzą szkolenie praktyczne, jak i w nowoczesnym kompleksie edukacyjno-produkcyjnym „Educational Film Studio”. Tutaj studenci opanowują techniczne środki produkcji filmowej, przygotowując się do samodzielnej pracy. Studio zapewnia wszystkie środki potrzebne do produkcji filmów dowolnego rodzaju i formatu, programów telewizyjnych i multimedialnych: 8 pawilonów filmowych, magazyn sprzętu filmowego i oświetleniowego, warsztaty dekoracji i zaplecza technicznego, nowoczesny kompleks montażowy i korekty barwnej wyposażony w najnowszy sprzęt, a także pracownie kostiumu i charakteryzacji. Wyposażenie Training Film Studio pozwala na realizację najbardziej skomplikowanych technicznie projektów, umożliwia zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności użycia technologii i profesjonalnych programów komputerowych wykorzystywanych we współczesnej produkcji audiowizualnej.
Kompleks artystyczno-produkcyjny obejmuje dwa teatry studenckie, laboratoria produkcyjne na wydziale operatorskim, animacji i multimediów, dział inżynierii dźwięku, sale projekcyjne, sale warsztatowe i wykładowe, sale konferencyjne do zdalnego prowadzenia zajęć ze studentami, kompleks drukarski, gdzie wydawana jest literatura naukowa i metodologiczna.
W 2019 roku WGIK, pierwsza państwowa szkoła filmowa na świecie i pionier szkolnictwa filmowego obchodzi setną rocznicę powstania. Wielowiekowa historia Instytutu obfitowała w wiele wyzwań, osiągnięć, ale i strat. Instytut został założony w głodnych latach wojny domowej, kształtował się równolegle z kinem, które było fenomenem kultury w niespokojnych latach dwudziestych; konsekwentnie tworzył programowo-metodyczną bazę szkoleniową w latach industrializacji i narastających represji politycznych, przetrwał utratę nauczycieli, studentów, ewakuację w czasie Wielkiej Wojny Ojczyźnianej.
WGIK wykształcił plejadę absolwentów, którzy następnie osiągnęli wiele sukcesów w kinematografii. We wszystkich, nawet najtrudniejszych czasach, WGIK mógł się poszczycić wybitną kadrą nauczycielską. Wśród wykładowców znaleźli się m.in.: L. Kuleszow, S. Eisenstein, W. Pudowkin, A. Dowżenko, G. Koznicew, S. Gierasimow, M. Romm, R. Karmen, S. Rostocki, S. Bondarczuk, M. Chucyjew, G. Danelia, E. Tisse, A. Lewicki, A. Gołownia, W. Nielsen, B. Wołczek, W. Monachow, L. Kosmatow, W. Jusow, W. Turkin, E. Gabriłowicz, A. Kapler, W. Jeżow, F. Bogorodski, I. Iwanow-Wano, B. Baboczkin, A. Batałow i wielu innych.
WGIK to unikalne zjawisko w historii światowej kinematografii. To dzięki wysiłkom jego wykładowców i absolwentów kino radzieckie i rosyjskie stały się fenomenem kultury światowej. Podstawowe zasady stworzonego przez Instytut systemu kształcenia zawodowego zdał próbę czasu. Pod względem liczby wybitnych postaci kina, które opuściły ściany Wszechrosyjskiego Państwowego Instytutu Kinematografii, wiodąca rosyjska szkoła filmowa nie ma sobie równych. Dekretem Prezydenta Rosji z 2013 r. WGIK uzyskał status szczególnie cennego obiektu dziedzictwa kulturowego narodów Federacji Rosyjskiej.