Gatunek: dramat Reżyseria: Natasza Mierkułowa, Aleksiej Czupow Scenariusz: Natasza Mierkułowa, Aleksiej Czupow Zdjęcia: Marat Taniel Montaż: Wadim Krasnickij Producenci: Jekatierina Filippowa, Aleksandr Rodnianskij, Katrin Kissa, Guillaume de Seille Produkcja: Pan-Atlantic Studio, Homeless Bob Production, Non-Stop Production, Arizona Productions Rok: 2018 Czas: 104 min
Nagrody: 2019 NIKA (nagroda Rosyjskiej Akademii Sztuki Filmowej) za Najlepszą główną męską rolę (Jewgienij Cyganow), Najlepszą męską rolę drugoplanową (Jurij Kuzniecow) 2018 Nagroda dla Najlepszej aktorki (Natalia Kudriaszowa) sekcji „Orizzonti” na MKF w Wenecji Obsada: Jewgienij Cyganow, Natalia Kudriaszowa, Jurij Kuzniecow, Paweł Majkow, Wasilij Popow, Aleksiej Filimonow, Jelena Woronczichina, Maksim Witorgan, Amadu Mamadakow, Timofiej Zajcew
Natasza Mierkułowa i Aleksiej Czupow jako scenarzyści nie unikają blockbusterów („Salut 7”, serial kinowy „Gogol”), ale jako reżyserzy pozostają wierni kinu autorskiemu. To ich drugie wspólne – po skandalizujących nowelowych „Miejscach intymnych” sprzed sześciu lat – pełnometrażowe dzieło. W dużym stopniu kontynuujące tamtą tematykę. „Człowiek, który zaskoczył wszystkich”, wykorzystując motywy syberyjskiego eposu o kaczorze Żambie, który postanowił oszukać Śmierć, wpisuje się w jak najbardziej współczesny dyskurs na temat tożsamości płciowej, tolerancji i praw człowieka. Jest również gorzkim i bolesnym portretem mentalności mieszkańców rosyjskiej prowincji (choć akurat w tym kontekście film jest dużo bardziej uniwersalny), dla których każda inność jest podejrzana. Jegor Pietrowicz – szanowany przez wszystkich strażnik lasu, broniący go i przed kłusownikami, i przed zapędami lokalnych władz – praktycznie z dnia na dzień staje się śmiertelnym wrogiem wiejskiej społeczności, która nie może wybaczyć mu jego życiowego wyboru. Prowokujące postępowanie Jegora jest jednak uzasadnione, ma swoje źródło w przekonaniu o zbliżającej się wielkimi krokami agonii. By jej uniknąć, mężczyzna gotowy jest na największe nawet wyrzeczenia. Film Mierkułowej i Czupowa wywołuje psychiczny i fizyczny ból, lecz jego doznanie jest konieczne, aby niemal na własnej skórze poczuć, co wiąże się ze społecznym odtrąceniem i jakie mogą być jego bezpośrednie i długoterminowe skutki.